Kritische kunst veroordeelt westers ideaalbeeld

Cobra Museum Redactioneel door

archief oud artikel 29 maart 2007 Amstelveen, Noord-Holland “Waar geen ruimte is voor kritiek, daar heersen angst, bekrompenheid en onderdanige observatie”, stelt het Cobra Museum. Met de tentoonstelling ‘Brave New World' legt het museum, dat graag een kritisch geluid laat horen, een verband tussen de huidige westerse samenleving en de utopische wereld uit het boek van Aldous Huxley. Jonge kunstenaars uit Spanje, Rusland en Nederland geven met uitdagende film en foto's hun mening over hedendaagse gebeurtenissen. De tentoonstelling is tot 3 juni te zien in Amstelveen.

Aanzet tot nadenken

"De mening van de kunstenaars over gebeurtenissen in onze westerse samenleving en politieke standpunten die omwille van het democratische systeem worden ingenomen, zijn overduidelijk kritisch. Zij kiezen hier nadrukkelijk voor omdat kritiekloos zijn gelijk staat aan de lege wereld die Aldous Huxley schetst in zijn boek 'Brave New World'," vertelt Lieke Fijen van het Cobra Museum. De kunstwerken passen bij het museum, dat met haar expositie graag aan wil sluiten bij de actuele maatschappelijk discussie over normen en waarden.

Ayaan Hirsi Ali

Met behulp van "shockerende, ironische of sarcastische" videoprojecties, film en foto's willen de Spaanse, Russische en Nederlandse kunstenaars heel direct jongeren aanspreken met herkenbare beelden. "Een voorbeeld hiervan is 'Memorial' van El Perro met een skater bovenop de naakte gevangene die een zak om hun hoofd gebonden kregen”, aldus Lieke Fijen. Hiermee refereert de Spaanse groep naar de foto van de Iraakse gevangen in de Abu Grhaib gevangenis. AES+F speelt met de relatie tussen de virtuele wereld en de realiteit. Fijen: "In hun overgestileerde groepstaferelen drijven ze de spot met een overdosis aan erotiek en lichaamspracht, ook heel herkenbaar." De tegenkracht die democratie biedt wordt verder uitgewerkt door Influenza (Jeroen Jongeleen), Renzo Martens en Marc Bijl. Deze laatste toont onder de naam 'Influential Dutch Thinkers', een dubbelportret van Ayaan Hirsi Ali en Multatuli.

Brave New World

Het Cobra Museum legt de link met het beroemde boek als volgt uit: "In 1932 voorspelde Aldous Huxely in de roman 'Brave New World' een denkbeeldige wereldorde waarin burgers gereduceerd zijn tot slaafse consumenten. De westerse mens lijkt vast te zitten in een systeem gericht op welvaart. Materieel bezit, schoonheid en eeuwige jeugd behoren tot de hoogst haalbare idealen." De kunstenaars willen met hun schokkerende en uitdagende werk de westerse mens, en dan vooral de jeugd, aanzetten tot nadenken en discussie.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2007-03-29 12:47:56 - 1757