Hampshire Hotels heeft eerste hotelrobot van Nederland

Hugo de robot werkt bij de receptie

Doe een dagje Amsterdam Persbericht door
Foto 1. Hugo geeft een gast haar kaartsleutel aan de receptie. Foto: © Hampshire Hotels.

archief oud artikel 28 april 2016 Opmerkelijk Amsterdam, Noord-Holland Een speciale primeur in de Nederlandse hotelwereld: Hampshire Hotel The Manor heeft een robot in dienst genomen. Hij heet Hugo en werkt bij de receptie van het Amsterdamse hotel. Hugo is de eerste niet-menselijke hotelmedewerker van Nederland. Naast receptionist is hotelrobot Hugo werkzaam als conciërge.

Van alle markten thuis

Hugo is naast charmant en sympathiek, ook nog eens ontzettend slim. De robot spreekt negentien talen, beschikt over twee camera's en software voor gezichtsherkenning en kan gasten tot zes maanden lang herinneren. Hugo is nog geen zestig centimeter groot, maar voert met gemak receptietaken uit. Hij geeft sleutelkaarten voor de kamers van Hampshire Hotel The Manor weg, legt uit welke tram naar welk museum rijdt en vertelt wat de kosten zijn voor een taxiritje naar Schiphol. Hij kan ook vergaderingen begeleiden, presentaties geven en - niet onbelangrijk - ongeduldige kinderen in de lobby entertainen.

Hugo vervangt geen mensen

Etienne Verkerk, algemeen directeur van Hampshire Hotels vertelt: "We lopen graag op de zaken vooruit, maar Hugo zal zeker geen mensen gaan vervangen." Hugo is een futuristische aanvulling op het huidige - menselijke - team. Hij dient als assistent voor aan de balie en in de vergaderruimte en lobby. "Hugo is een schakel in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Er zijn mogelijkheden waar we nu misschien nog niet aan denken, maar die tijdens het gebruik naar voren komen." Hugo wordt net als elke andere nieuwe medewerker steeds slimmer en slimmer door het opdoen van ervaring. "Hoe meer we interacteren en communiceren met de robot, hoe slimmer hij wordt en dat draagt bij aan een unieke beleving voor de gast!"

Leuk weetje: de robot is op afstand te besturen. Dus als er een vraag wordt gesteld waarop het antwoord niet is voorgeprogrammeerd, kan een medewerker het antwoord typen zodat Hugo het alsnog uitspreekt.
Foto 2. Af en toe heeft zelfs hotelrobot Hugo eventjes pauze. Foto: © Hampshire Hotels.

Laatst gewijzigd: 2016-04-28 14:58:11 · Gepubliceerd: 28 april 2016 - 244